top of page

Lunchrätt med halloumi

Jag gillar att laga enkel mat. Min vän Marie har sagt i många år att jag skulle lägga ut recepten i ett blogginlägg. Men det har jag inte gjort för att jag tycker andra är bättre på det än jag. Nu tänker jag att det spelar ingen roll att andra är det, jag delar gärna med mig av det jag tycker är gott och enkelt att laga till lunch eller middag.


Här kommer en variant på arabisk tabbouleh eller fransk taboulé med stekt halloumi eller svensk grillost. Jag har valt den svenska grillosten eftersom den cypriotiska originalosten har visat sig innehålla förhöjda halter av antibiotika.



Ingredienser:

Tomat

Gurka

Rödlök

Persilja

Vårlök

Citronsaft

Olja; Kallpressad avocado eller olivolja (jag använde avocado) Viktigt med en bra olja.

Oraffinerat salt (havssalt) fullt med viktiga mineraler för kroppen.

Nymald svartpeppar


Finhacka tomat, gurka (urkärnad), rödlök, vårlök och persilja och lägg i en skål. Häll på olja och citronsaft efter smak och smaksätt med salt och peppar.


Skiva och tärna en halloumi eller grillost. Stek på medelvärme. Lägg upp osten tillsammans med salladen och servera genast. Osten är godast när den är varm.


Snabb enkel lunchmat i sommarvärmen.

Smaklig spis!


Carina





31 visningar2 kommentarer
bottom of page