top of page

Lucia natt.

Det går inte att ligga ner. Jag somnar men vaknar av att hjärtat känns ansträngt och det påverkar andningen såklart. Klockan segar sig fram och det är lika bra att stiga upp och sätta mig en stund med en kopp kamomill som sällskap i nattens mörker.

Jag sipprar på det varma teet och det är gott nog tänker jag. Att jag faktiskt i mitt eget hem kan stiga upp och sätta på en kopp te halv tre på natten. Vilken lyx liksom. Jag lever, andas om än ansträngt, rör mig i ett ombonat hem med massor av bekvämligheter. Vad finns att klaga på? Absolut ingenting! Andetagen blir djupare i kroppen och jag kan nog sitta upp i natt och slumra till lite.

Lucia kommer om bara några timmar med ljus och då ska kaffet vara klart. Jag ska kanske för första gången någonsin vara väl förberedd på att ta emot henne och hennes följe genom tv-rutan.


Ni får hålla tillgodo med en gammal bild från min tid inom polismyndigheten och jag fick förtroendet att vara Lucia.




Att skriva har känts som ett motstånd under mitt liv. Eftersom jag använt undanflykter som att jag inte har något att säga eller berätta som inte redan är sagt. Men då har jag kanske haft en idé om att skriva för andra och det gör jag inte längre. Jag skriver för mig själv för att minnas och sätta saker i sammanhang speciellt i den här situationen jag är i just nu. På tal om superkrafter så måste väl förmågan att vara närvarande i nuet med det som är vara en sådan? Men det betyder också att jag lätt "glömmer" bort vad jag faktiskt tagit mig igenom i min kropp. Det spelar kanske ingen roll. Men jag vill i alla fall inte, om det finns något att hämta ur dessa erfarenheter att det ska gå till spillo. Därför försöker jag dokumentera vad jag förmår under tidens gång. Dessutom känns det hjälpsamt att fokusera tankarna och lägga dem på skärmen framför mig. Som ett aktivt sätt att släppa ut det som också trängs om platsen i mitt bröst.


Jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag idag känner mig som ett strandat vrak. Kroppen har fullt upp med något. Sköterskan ringde när jag var i duschen för att meddela vad proverna visade som jag tog igår. Nu väntar jag på att hon ska ringa upp och ge mig information som kanske rätar ut några frågetecken.


Tack för att du läser och finns med ❤️




114 visningar6 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page