top of page

Ovissheten

Uppdaterat: 1 juni 2022

Det är en dryg månad sedan jag fick besked på senaste röntgen som visade en ny tumör, men inte vilken sort. Idag träffade jag min läkare som berättade att det visade sig vara den "gamla" tumören som spridit sig igen. Nu till muskel och bindväv i höftområdet. Operationen är prioriterad och kommer att ske inom 3-5 veckor. Jag har faktiskt accepterat ovissheten med min cancerdiagnos och väljer att leva varje dag, en dag i taget. Min erfarenhet av att leva i ovisshet har pågått under många år nu och jag har inte råd att lägga någon energi på oro som är kopplat till ovissheten helt enkelt. Därför är mitt förhållningssätt istället genuin tacksamhet för att jag lever jag väljer också att fokusera på det jag kan och det jag har. Då ökar min kraft och det som är friskt i mig eftersom min energi och fokus går dit. Jag tycker till och med att en mulen dag som denna kan vara vacker. Bilden tog jag när jag promenerade hem från mitt läkarbesök idag.


Det är klart att jag får vara ledsen och tycka att vissa dagar känns svåra och till och med meningslösa. Men om min energi är i balans kommer jag bättre klara av att ta motgångarna när dem kommer.

Det känns angeläget för mig att få vara i det som är friskt, både göra och vara som vanligt så mycket som möjligt. Skapa meningsfullhet i sammanhang där jag känner att jag kan bidra med något som är bra och viktigt. Att skratta mycket är läkande och det står också högt på min lista. Jag skrattar till exempel mycket åt Johan Glans och ser gärna hans World Tour of....... Humor är och har varit min räddningsplanka många gånger.


Forskare från Schweiz, bland annat Thomas Benz från RehaClinic Zurzach, rapporterade att skratt och humor kan öka smärttoleransen och livskvalitén och menar att detta bör ingå som en del i smärtterapin. (www.doktorn.com)


Det finns inget sen bara nu!

179 visningar2 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page