top of page

Qigong

Qigong ingår som en av de huvudsakliga terapiformerna inom Traditional Chinese Medicine (TCM). De andra är

- Farmakologi/Örtmedicin

- Akupunktur

- Tuina en kinesisk massage


Jag är utbildad inom TCM med inriktning på akupunktur och vidareutbildningar inom qigong, kroppsterapi och västerländsk medicin.




Det finns mängder av inriktningar, former och stilar inom qigongen. De första formerna av qigong kan kopplas till forntida meditativ träning och gymnastiska övningar enligt arkeologiskt fynd av ett nästan 7000 år gammalt kärl föreställande en präst/shaman som utför träning av tidig qigong. Ibland "uppfinner" vi metoder nu som redan fanns för länge sedan men som glömts bort för att ingen eller få fört det vidare.

Det finns så mycket inom den traditionella Kinesiska medicinen att det tar en "mansålder" att lära sig. Det var med de orden från min lärare jag lämnade en lång utbildning och skulle ut för att praktisera vad jag lärt mig. Det har verkligen varit så för mig - ett praktiserande av det jag fick för tjugofem år sedan. Det är i själva praktiserandet som kunskapen tar form. Jag har fått uppleva när kunskapen integrerats i kroppen det är då jag kan utföra "hantverket" och fortsätter lära mig, hela tiden. Det kräver mod, tillit och tar tid att förstå vilken gåva det är att stanna kvar och vara närvarande med något under lång tid. Det ger inte bara lärdomar och kunskaper utan en visdom som inte går att få på annat sätt.



Foto: Karin Oddner


Jag har praktiserat qigong till och från i snart tjugofem år. Men det är först de senare femton åren av regelbunden träning som jag verkligen förstått och märker vilken oerhörd hjälp den är för mig både fysiskt och mentalt.

Eftersom förändring i sig är svårt behöver det jag ska göra vara enkelt. Det är den formen jag tränar och dessutom tar den mig ner i kroppen ganska fort. Det går nämligen inte att utföra qigongen om jag är i huvudet/tankarna.


Jag brukar jämföra regelbundna åtgärder med till exempel att borsta tänderna. De flesta av oss gör det för att vi vill underhålla vår tandhälsa, ha kvar våra tänder så länge som möjligt och slippa smärta och lidande.Så jag borstar mina tänder morgon och kväll även om jag är trött. Det är en förebyggande åtgärd men ingen garanti för att jag inte ska få problem med tänderna. Det kan kan jag få på grund av genetiska faktorer eller i kombination med andra sjukdomar etc.

När det gäller min kropp har jag levt ett hälsosamt liv utan överdrifter åt något håll. Jag tror på balans eller som vi svenskar uttrycker det "lagom är bäst" 😄


Tidigare var mitt fokus att jag skulle leva hälsosamt och vara fysiskt aktiv för att inte bli sjuk. Nu blev jag det i alla fall och inser att det var naivt att tro något annat, vi kan alla drabbas. Nu är inställningen istället att jag vill fortsätta leva ett balanserat liv med fysiska aktiviteter, bra mat, arbete, vila och njuta av det som får mig att må bra. Så att jag är i form för att ta mig igenom sjukdom om/när den drabbar mig.


"Det är ofta den lilla förändringen som gör stor skillnad på sikt."


Jag önskar dig en fin pingsthelg!


Carina



91 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Hopp och Liv

Sömnlös

bottom of page