top of page

Skydda din hud!

Det är en fantastiskt dag och solen skiner från en klarblå himmel i Skåne. Det är fortfarande kallt i vinden men solen värmer och känns ljuvlig när jag är i lä. Kroppens längtan efter ljuset gör att jag känner mig piggare och mer energifylld. På promenaden ser jag många ansikten som vänds mot solen och sluter sina ögon i ett njutningsfullt uttryck. Välkommen vårsol, du är så efterlängtad!

I mitt och många andras fall som drabbats av hudcancer (malignt melanom) kommer vårsolen också med en bittersöt eftersmak. Framöver behöver jag förhålla mig till vädret på ett lite annat sätt. Jag får tänka på att smörja mig med en skyddande kräm innan jag går ut. Använda solskydd i form av hatt eller tunna kläder som täcker. Efter många år har jag så småningom funnit ett sätt att förhålla mig till solen. Jag vet under vilken tid på dagen jag ska hålla mig i skuggan. Men nu finns ett ganska nytt hjälpmedel som jag tycker underlättar. Beräkna min soltid, där fyller jag i uppgifter för att ta reda på hur länge just jag kan vistas i solen för att minska risken för solskador. Det ger en bra hjälp och rekommendation med tanke på att hudcancern är en av de cancerformer som ökat mest de senaste årtiondena. Givetvis tar det inte bort mitt eget ansvar för att lära känna hur just min hud reagerar.


Var rädd om din hud!

Den skyddar oss och är vårt största organ.


Jag har med mina erfarenheter lärt känna och fått bättre kontakt med min kropp. Då är det också lättare att lägga märke till förändringar i huden. Det underlättar dels för min hudläkare men också för att få snabb diagnos och eventuellt behandling. Det är alltid en bättre prognos med tidig upptäckt.

Sök alltid hjälp om du känner oro för någon förändring i huden!


Carina





39 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page